Untitled Document

در بیان روا بودن اقتدا كردن بامام - ۴

 و این روایت در (متفق) است و امام محمد رحمه الله می گوید كه یک كس نیز در پس امام بایستد و در (كنز) آورده كه اگر جماعتی را معلوم شود كه امام را وضو نبوده نماز را باز گزارند و اگر امام امّی بوده و جماعتیان بعضی قاری نزدیک امام ابوحنیفه رحمه الله نماز همه تباه شود و به نزدیک امام ابویوسف و امام محمّد نماز قاریان بیش تباه نشود و اگر اقتدا بامام كرد و امام سه ركعت گزارده بعد از آنكه امام سلام باز دهد برخیزد و یک ركعت دیگر بگزارد و با فاتحه و سوره و بنشیند و التحیات بخواند و یک ركعت دیگر بگزارد با فاتحه و سوره بعضی گفته اند كه در ركعت آخرین فاتحه بخواند و بعضی گفته اند كه نخواند و اگر امام مسافر باشد باید كه چون دو ركعت بگزارد سلام دهد و گوید كه شما برخیزید و نماز خود تمام كنید كه من مسافرم پس باید كه ایشان برخیزند و نماز خود تمام كنند و اگر امام مسافر بود و جماعتیان بعضی مسافر و بعضی مقیم اگر امام دو ركعت بگزارد و بنشیند و التحیات بخواند و بركعت سوم برخاست باید كه مسافران با او برخیزند و نماز تمام بگزارند و مقیمان بعد از آنكه امام سلام دهد برخیزند و نماز خود تمام كنند پس مقیمان درین دو ركعت آخرین امام مسافر را متابعت نكنند كه اگر متابعت كنند نماز ایشان تباه شود از برای آنكه دو ركعت آخرین امام مسافر را نافله است و در حق مقیمان فریضه است و نماز فریضه در پس امام نافله گزار درست نبود و باید كه مقیمان درین دو ركعت آخرین فاتحه برخوانند و اگر جماعت مسافران بامامی اقتدا كردند امام بر سر دو ركعت سلام داد و جماعت مقیمان در میان ایشان بودند برخاستند بگزاردن آن دو ركعت بعضی گفته اند كه اگر خواهند سوره بخوانند و اگر خواهند نخوانند