Untitled Document

در ذكر شب نیمه شعبان - ۲

مهربانی و نعمت ست از من بر خلق كه فرستادم بایشان انبیا را ونصبه علی انه مفعول له علی تقدیر الرحمة  زجاج میگوید إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ للرحمة إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ بدرستیكه شان این است كه خداوند شنواست بدعاء آن كس كه او را بخواند داناست بخلق خود رَبِّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَ بالحفض علی البدل من ربک فی قوله تعالی رحمة من ربک من الخلق والهوی إِن كُنتُم مُّوقِنِينَ اگر هستند یقین دارندگان بانكه و میخواهید آنرا پس بشناسید این كه امر همچنین ست كه گفتیم و بیان كردیم او را حاصل آنست كه اهل تفسیر اختلاف كرده اند در لیلة مباركة بعضی گفته اند شب قدرست و بعضی گفته اند شب نیمه شعبان ست و این اختلاف مذكورست در كشواشی و كشاف و تفسیر كبیر و عامه تفاسیر در شعب الایمان ابوبكر بیهقی میارد كه امیرالمومنین علی كرم الله وجهه روایت كرد از رسول علیه السلام كه فرمود چون شب نیمه شعبان شود زنده دارید شب آنرا و روزه دارید روز آنرا بدرستیكه خداوند تعالی میگوید هیچ آمرزش خواهنده هست تا بیامرزم او را هیچ روزی خواهنده هست تا روزی رسانم او را هیچ سوال كننده هست تا عطا دهم او را أَلا كَذَا أَلا كَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ در اذكار امام محی الدین نواوی (رحمة الله علیه) میارد كه اختلاف كرده اند علما در قدر احیای شب كه بچه مقدار حاصل شود ظاهرتر آنست كه حاصل نشود مگر بمعظم شب یعنی به بیشتر وی و بعضی گفته اند حاصل شود بیک ساعت كه احیا كند كما مر در شرح السنة میارد از امام شافعی (رضی الله عنه) كه گفت نزد من آنست كه فضیلت قیام شب حاصل شود باحیاء یک ساعت از شب در مطالع الانوار شیخ سعید كازرانی (رحمة الله تعالی) كه شرح مشارق الانوارست نیز چنین روایت كرده است از امام شافعی (رحمة الله تعالی) در شعب نیمه شعب الایمان