Untitled Document

در بیان واجبات نماز - ۲

و اما علماء ما رحمهم الله كه واجب میگویند بدان سبب كه هرگز رسول الله صلی الله علیه وسلم لفظ سلام را ترک نكرد خواجه امام ابوبكر (خواهر زاده) [محمد ابوبكر خواهر زاده بخاری مولف (تجنیس) و (مبسوط) توفی سنة ۴۸۳ ه. [۱۰۹۰ م.]] میگوید كه سلام از نماز نیست كه اگر از نماز بودی رسول صلی الله علیه وسلم نفرمودی كه پیش از سلام نماز تمام شد و خواجه امام شمس الدین سرخسی میگوید که سلام از نماز است که اگر سلام را تاخیر كند سجده سهو لازم شود به نزدیک علمای ما و این روایت در (منظومه) است و به نزدیک علمای ما دو بیش نیست راست و چپ و در (مبسوط) آورده كه هر سلامی كه بسهو باز دهد نماز را باطل نكند چنانكه كسی نماز پیشین میگزارد چون قعده اوّل بیاورد سلام دهد بسهو و چون معلوم شد برخیزد و نماز خود تمام كند روا باشد و اگر در قعده اوّل سلام داد بگمان آنكه نماز مسافرانه میگزارد نماز تباه شود و امام محمد گفته است كه اگر مسلمانی نماز پیشین میگزارد و بر سر دو ركعت سلام داد پنداشت كه نماز جمعه میگزارد یا پنداشت كه دو ركعت سنّت نماز پیشین میگزارد تباه شود اگر برخیزد و نماز تمام كند روا نباشد و اگر نماز شام میگزارد و دو ركعت بگزارد و پنداشت كه دو ركعت سنت نماز شام میگزارد و سلام داد نماز تباه شود و اگر امام نماز وتر میگزارد پنداشت كه نماز تراویحست بر دو ركعت سلام داد نماز او تباه شود و اگر مسافر نیت اقامت كرد نماز او چهار گانی شد و نماز خفتن میگزارد و بر سر دو ركعت سلام داد پنداشت كه همچنان مسافر ست نماز او تباه شود و در (مبسوط) آورده خواجه امام ابوبكر خواهر زاده در فصل واجبات كه یاد داشتن در نماز كه چند ركعت است این نماز كه میگزارم واجبست و سجده تلاوت و سجده سهو به نزدیک علمای ما یعنی امام ابوحنیفه و امام ابویوسف و امام محمد واجبست و به نزدیک بعضی از مشایخ سجده سهو سنت است اما روایت صحیح آنست كه سجده سهو واجبست از برای آنكه سنت را قوت آن نبود كه نقصانرا از فریضه برگیرد.