Untitled Document

در ذكر ماه رجب و احكام و احادیثی كه در فضایل روزه و نماز و استغفار وی روایت - ۲

* * رباعی:

از محرم چو گذشتی چه بود ماه صفر  * بعد از وی دو ربیع و دو جمید دیگر

پس رجب باشد و شعبان رمضان و شوال  * باز ذوالقعده و ذوالحجه شد اثنی عشر

و این شمار بلغت تازی ست اما بزبان فارسی فروردین و اردی بهشت و خرداد و تیر و مرداد و شهریور و مهر و آبان و آذر و دی و بهمن و اسفند ارمد فی كتاب الله در نبشته خدای تعالی یعنی در لوح محفوظ یوم خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ آن روز كه بیافرید آسمانها و زمین را منها اربعة حرم ازان جمله چهار ماه حرام ست رجب و ذوالقعده و ذوالحجه و محرم ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ آنست شمار راست فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ستم مكنید دران بر تنهای خود یعنی بعضی بر بعضی ستم مكنید سوال چرا چهار ماه حرام را خاص گردانید بنهی از ظلم چون ظلم در همه ماهها حرام ست جواب بعضی گفته اند ضمیر در فیهن راجع است بدوازده ماه سال و این قول ابن عباس ست و بعضی گفته این ظلم قتال ست و آن چهار ماه خاص بود بحرامی دران و اكنون منسوخ ست باین آیت كه فرمود اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ و این قول قتاده است در تفسیر جوزجانی میآرد كه فرا قول دویم را راجع داشته از برای آنكه عرب ضمیر در فیهن را در عدد قلیل استعمال میكنند از سه تا بده و چون از ده در گذرد گویند هذه پس اگر فیهن حمل بر جمیع سنه كنند صحیح ست از برای آنكه ظلم منهی است در جمیع سنه و اگر حمل بر چهار ماه كنند هم صحیح ست از برای آنكه ظلم در اشهر حرام قبیح ترست و محتمل آن نیز هست كه فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ ای امرهن بالزیادة والنقصان و التغییر و التحویل مراد باشد