Untitled Document

مكتوب چهل و ششم (۴۶) - ۱

نیز بسیادت و نقابت پناهی میان شیخ فرید صدور یافت در بیان آنكه وجود باری تعالی و تقدس و همچنین وحدت او تعالی بلكه نبوت محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بلكه جمیع مَا جاءَ بِه مِنْ عِنْدِ اللهِ بدیهی اند و محتاج بهیچ فكر و دلیل نیستند و در ایضاح این مقدمات بسیارند كور ساخته اند ثَبَّتَكُمُ اللهُ سُبْحَانَه عَلی جَادَّةِ ابَائِكُمُ الْكِرَامِ عَلی اَوَّلِهِمْ وَاَفْضَلِهِمْ اَولاً وَعَلی بَوَاقِیْهِمْ ثَانِیاً الصَّلوة وَالسَّلَامُ وجود باری تَعَالی وتَقَدَّس و همچنین وحدت او سبحانه بلكه نبوت محمد رسول الله نیز صَلَّی اللهُ تَعَالی عَلَیْهِ وَالِه وَسَلَّمَ بلكه جَمِیْعُ مَاجَاءَ بِه مِنْ عِنْدِ اللهِ بدیهی اند بر تقدیر سلامتی مُدْرِكه از آفات رَدِئیه و امراض معنویه محتاج بهیچ فكر و دلیل نیستند نظر و فكر در آنها تا زمان وجود علت و ثبوت آفت است اما بعد از نجات از مرض قلبی و رفع غشاوه بصری غیر از بداهت هیچ نیست مثلاً صفرائی تا زمانی كه بعلت صفرا گرفتار است شیرینی قند و نبات نزد او محتاج بدلیل است لیكن بعد از خلاصی ازان علت هیچ احتیاج بدلیل ندارد احتیاجی كه منشا آن وجود آفت است ببداهت جنگ ندارد بیچاره اَحول كه شخص واحد را اثنین می بیند و حكم بعدم وحدت آن شخص میكند معذور است و وجود آفت در اَحول وحدت شخص را از بداهت نمی برارد و بنظریت نمی كشد و محقق است كه جولانگاه استدلال بسیار تنگ است و یقینی كه از راه دلیل پیدا شود بسی متعذِّرست پس در تحصیل ایمان یقینی فكر ازاله مرضِ قلبی نمودن ضروری آمد