Untitled Document

در بیان سنتهای نماز - ۲

و در (كافی) آورده كه بانگشت خرد و بانگشت بزرگ دست را حلقه كنند و بند دست چپ را بگیرد و سه انگشت دست راست را بر ساق دست چپ نهد و سنّت سوم آنست كه در قیام در سجده گاه خود نگرید و این روایت در (متفق) است و سنت چهارم آنست كه در قیام سُبْحانَکَ اَللّهُمَّ وَ بِحَمْدِکَ وَ تَبارَکَ اسْمُکَ وَ تَعالی جَدُّکَ وَ لااِلهَ غَیْرُکَ بخواند سنت پنجم اعُوْذُ بِالْلَّهِ مِنَ اْلشَّیْطانِ اْلرَّجِیْمِ گفتن و در (شرح علایی) می آرد كه نزدیک ابویوسف از برای نماز سنت و نزدیک محمد از برای قرآن خواندن و فایده اختلاف در دو مسئله پیدا آید یكی نزدیک ابویوسف جماعتی را اعوذ بالله باید گفت و نزدیک محمد نباید گفت دوم كسی كه آخر نماز امام دریافته بعد از آن كه امام سلام نماز باز دهد و برخیزد نزدیک محمد چون قرآن خواهد خواند اعوذ باید گفت و نزدیک ابویوسف نباید گفت از برای آنكه در اول نماز گفته و در (خلاصه) و (ذخیره) گفته كه فتوی بر قول ابویوسف است یعنی جماعتی را اعوذ بباید گفت و در (تفسیر كنز المعانی) [مولف (كنز المعانی) امیر یمین الدین توفی سنة ۷۲۴ ه. [۱۳۲۴ م.] مولف (فروق ناطفی) احمد ناطفی توفی سنة ۴۴۶ ه. [۱۰۵۴ م.]] آورده كه معنی اعوذ پناه گرفتن است بحضرت خدای عزّ وجلّ از وسوسه شیطان و بعضی گفته اند كه معنئ اعوذ آنست كه نگاه دارد مرا از دیو رانده نفرین كرده و در (صلوة مسعودی) آورده كه بنده مؤمن چون بامداد برخیزد و ده بار اعُوْذُ بِالْلَّهِ مِنَ اْلشَّیْطانِ اْلرَّجِیْم بگوید خدای تعالی فریشتگانرا بفرستد تا دیو ازان بنده برانند و دور كنند چنانكه عسل فروش بمگس ران زنبور و مگس را از عسل میراند